درحال بارگذاری...
۷ درصد از خوابگاه‌های دانشجویی باید تخریب شوند
تحصیلی

۷ درصد از خوابگاه‌های دانشجویی باید تخریب شوند

به گزارش خبرآنلاین،مسعود حبیبی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در نشست بررسی پروژه‌های سراهای دانشجویی و صنعتی‌سازی آشپزخانه‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق ۷ و ۹  اظهار کرد: باید تلاش کنیم با حداقل منابع، حداکثر بهره‌برداری را در حوزه رفاه دانشجویی داشته باشیم.

صدا و سیما در خبری نوشت:وی ادامه داد: در حال حاضر کشور به ۱۵۰ هزار تخت خوابگاهی نیاز دارد، در حالی که تنها ۹۸ هزار تخت خوابگاهی در اختیار داریم. از این تعداد، حدود ۶۰ درصد خوابگاه‌ها فرسوده هستند؛ یعنی بیش از ۳۰ سال از عمر آنها می‌گذرد و حدود ۷ درصد نیز باید تخریب شوند. حتی در برخی موارد، دادستانی دستور تخلیه خوابگاه را صادر کرده، اما این موضوع به دلایل مختلف اجرایی نشده است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲ هزار تخت خوابگاهی به صورت استیجاری تأمین شده و همچنان با کمبود ۵۲ هزار تخت خوابگاهی مواجه هستیم، افزود: ۳۷ هزار تخت خوابگاهی در قالب پروژه‌های مختلف از مرحله صفر تا بیش از ۷۰ و ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. بر اساس بررسی‌های انجام شده، مجموعاً ۲۲۴ پروژه خوابگاهی در کشور در حال اجراست که ۱۱۴ پروژه آن احداثی و مابقی از محل تغییر کاربری فضاهای موجود است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت یکی از چالش‌های جدی در تکمیل پروژه‌های خوابگاهی را موضوع ماده ۲۳ دانست و گفت: از میان ۱۱۴ پروژه احداثی، تنها ۲۳ پروژه دارای مجوز ماده ۲۳ هستند. این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا رؤسای دانشگاه‌ها برای هزینه‌کرد در پروژه‌هایی که فاقد ماده ۲۳ باشند، ممکن است با مشکلات و محدودیت‌های قانونی مواجه شوند.

نیاز به ۴۷ همت برای تکمیل پروژه‌های موجود خوابگاهی

دکتر حبیبی ادامه داد: بر اساس جمع‌بندی‌ها و گزارشی که به وزیر بهداشت ارائه شده است، در بهترین حالت امسال حدود ۵ همت منابع برای این حوزه قابل تأمین خواهد بود که ۲.۵ همت آن از محل اوراق است. این در حالی است که تنها برای تکمیل پروژه‌های خوابگاهی موجود، بدون احتساب پروژه‌های خوابگاه‌های متأهلی، بیش از ۴۷ همت اعتبار به همراه هزینه‌های تجهیز مورد نیاز است. همچنین با توجه به شرایط کشور، نیازهای گسترده در حوزه بازسازی زیرساخت‌ها و چالش‌های مربوط به انرژی، تأمین منابع مالی با دشواری‌های بیشتری همراه خواهد بود.

وی با اشاره به ضرورت مدیریت ظرفیت‌های آموزشی خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای پیشنهادی این است که پذیرش دانشجویان به صورت متوازن انجام شود؛ به نحوی که ۵۰ درصد دانشجویان در مهرماه و ۵۰ درصد در بهمن‌ماه پذیرش شوند تا فشار کمتری بر ظرفیت‌های خوابگاهی وارد شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، پیگیری اخذ مجوز ماده ۲۳ برای پروژه‌های خوابگاهی را یکی از اولویت‌های اصلی دانست و گفت: پیشنهاد همکاران این است که از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی موضوع را دنبال کنیم. در شرایط فعلی، ماده ۲۳ بستر اصلی آغاز و ادامه بسیاری از پروژه‌های خوابگاهی است.

ظرفیت مسئولیت اجتماعی شرکت های، دولتی کمک کننده است

وی افزود: خوشبختانه نمایندگان مجلس بخشی از بودجه‌های توازن را در اختیار دانشگاه‌ها و حوزه سلامت قرار داده‌اند. همچنین ظرفیت مسئولیت اجتماعی شرکت‌های دولتی نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. در آیین‌نامه جدید این حوزه، موضوع خوابگاه‌های دانشجویی نیز مورد توجه قرار گرفته است، اما بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها نیز مستلزم برخورداری پروژه‌ها از مجوز ماده ۲۳ خواهد بود.

دکتر حبیبی با تأکید بر ضرورت صیانت از منابع تخصیص یافته اظهار داشت: انتظار داریم معاونان توسعه مدیریت و منابع دانشگاه‌ها و همچنین معاونان فرهنگی و دانشجویی، پیگیری جدی در این زمینه داشته باشند تا اعتبارات تخصیص یافته دقیقاً در محل تعیین شده هزینه شود. در برخی موارد، منابع در اختیار دانشگاه قرار گرفته، اما تخصیص نیافته است و همین مسئله موجب از دست رفتن فرصت خرید ساختمان‌های مناسب برای خوابگاه دانشجویی شده است.

تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: در حال نهایی‌سازی تفاهم‌نامه‌ای هستیم تا دانشگاه‌ها بتوانند از منابع و تسهیلات بانکی مرتبط با طرح نهضت ملی مسکن استفاده کنند. بر این اساس، دانشگاه‌ها به عنوان شخصیت حقوقی امکان بهره‌مندی از تسهیلاتی را خواهند داشت که تاکنون عمدتاً به اشخاص حقیقی اختصاص می‌یافت.

وی ادامه داد: این ظرفیت می‌تواند در توسعه خوابگاه‌های متأهلی و مجردی بسیار مؤثر باشد و به ویژه برای پروژه‌هایی که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، فرصتی ارزشمند به شمار می‌رود؛ چرا که واقعاً حیف است چنین پروژه‌هایی به دلیل کمبود منابع به بهره‌برداری نرسند.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: سیاست ما این است که خوابگاه‌ها در قالب پردیس‌ها و مجتمع‌های خوابگاهی طراحی و توسعه یابند تا دارای هویت فرهنگی و امکانات رفاهی مناسب باشند. دانشجو باید از دوران حضور در خوابگاه خاطره‌ای خوش داشته باشد؛ موضوعی که هم بر کیفیت تحصیل و امید به آینده تأثیرگذار است و هم در نحوه خدمت‌رسانی فارغ‌التحصیلان و ارتباط آنان با جامعه نقش مهمی ایفا می‌کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به تجربه موفق استان هرمزگان گفت: در بندرعباس سه مگابیمارستان با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد در حال احداث است که بخش عمده منابع مورد نیاز آنها از محل مسئولیت اجتماعی شرکت‌های نفتی تأمین شده است. این تجربه نشان می‌دهد که استفاده از ظرفیت مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها می‌تواند در توسعه زیرساخت‌های دانشجویی نیز بسیار مؤثر باشد.

وی همچنین با اشاره به پویش «هر خوابگاه، اتاقی به وسعت آینده» افزود: این پویش با مشارکت خیرین آغاز شده و با همکاری صدا و سیما پس از ماه محرم به صورت عمومی اطلاع‌رسانی خواهد شد. هدف از این پویش، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی، خیرین، دانشجویان و خانواده‌های آنان برای حمایت از توسعه و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی است.

۲۳۳۲۱۷

نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *